BAC 2011

luni, 4 iulie 2011

De ieri dimineață vedem pe la canalele de televiziune un „memorial al durerii”, în care elevii amenință cu sinuciderea la microfon, părinții plâng și blamează deja-celebrele camere de supraveghere din cauza cărora odraslele lor – ce nenorocire – n-au putut copia, iar vedetele din media se declară șocațe de rezultate. Nu e niciun șoc. E doar Bacalaureatul anului 2011. E doar adevărata realitate a sistemului de învățământ actual.
Totul pornește de la Testarea Națională pe care elevii o dau la sfârșitul clasei a VIII-a și care nu are nimic în comun cu examenul de Capacitate pe care cei mai mulți dintre noi l-au prins acum câțiva ani. „Proba de foc” constă într-un test la Limba română și la Matematică, care își propune să nu surmeneze elevul, și-i facilitează accesul către formele superioare de învățământ. Așa-numita Testare Națională se dă în școli, sub „atenta observare” a supraveghetorilor școlii respective cu un monitor care închide ochii la fraude. Evident, școala e interesată să „iasă bine” și încurajează copiatul. De fapt, nici nu mai contează notele de la minunata testare, pentru ele vor fi integrate în media cu care se va intra la liceu. Elevii pot lua și nota 1 la ambele probe, căci îi va salva media claselor V-VIII, despre care se știe bine că nu-i tocmai mică, întrucât la ea contribuie șirul de note de 10 de la Desen, Tehnologie, Muzică, Educație Fizică, diferitele opționale.
Cam așa ajung la licee elevi care nu știu să scrie, care nu sunt în stare să citească două rânduri, care nu pot lega câteva cuvinte într-o propoziție, care sfidează profesorii prin ținută și comportament, care bat cluburile de noapte și vin la școală ca la bal. Ei trec, trec... prin mijloacele pe care le știm cu toții.
În ultimii ani s-a dezvoltat concepția eronată potrivit căreia toată lumea trebuie să facă un liceu – musai cu profil teoretic – și pe urmă să urmeze o facultate. Greșit! România nu are nevoie de mii de pseudo-intelectuali dotați cu diplome, pentru în în viitor nu vom mânca hârtii ștampilate. Orice meserie are rostul ei, avem nevoie în egală măsură și de brutari, croitori, mecanici auto, de orice. Mica Testare Națională de la finele clasei a opta nu face decât să trimită în liceele cu profil teoretic elevi doritori de diplome, care nu fac față unui Bacalaureat organizat corect, ca anul acesta, și ajung să se dea de ceasul morții la televizor din cauza notelor de 1 și 2.
Se invocă de atâtea ore camerele de supraveghere din cauza cărora elevii au fost stresați. Mânca-i-ar mama  că tare mi-e milă de ei...
De ce nu vrea nimeni să vadă adevăratele motive care-au cauzat dezastrul național? Oameni buni, vă doresc pace și luciditate. Cu orbi, n-avem ce face...  

17 reacţii:

bobo spunea...

in toata nebunia asta cu Bac-ul am gasit o gramada de articole care dadeau vina pe profi, pe sistem si in care elevii-fosti-viitori-studenti erau deplansi. In toata nebunia asta incriminatorie, am gasit douar doua articole care sa spuna ceva real. al tau si al unui prof de-al meu. il ai aici: http://marceltolcea.blogspot.com/2011/07/un-bacalaureat-nepenal.html

Docica spunea...

foarte bun articol. eu de nervi nici nu am vrut sa scriu ceva. mi-e ciuda de mor pe societatea asta proasta care scuza si deplange prostia. asa ca o sa scriu un articol despre aventura mea de ieri si nu o sa-mi pese de bacul 2011 ( ce bine ar fi sa fie asa!... poate daca n-as fi profa nu mi-ar pasa... dar ata ete!). stii ce, cred ca solutia e sa-mi fac tara mea proprie.

Claudiu spunea...

buna. io zic ca nu elevii sint de vina, nici testarea nationala, nici mediile mari. sigur, si ele au o vina, si pe vremea noastra, cind era cu trepte I si II era mai corect ce se intimpla, dar na, au zis ca nu e bine...

io cred (si e o parere personala) ca o parte de vina o au si profesorii si aia care fac programa. Io zic ca sint total depasiti de situatie. si anume:

- daca omu' vrea sa citeasca harry potter, da-i dom'le harry potter. daca-i dai arghezii normal ca o sa-ti rida in nas. Arghezii mai incolo, cind are cit de cit posibilitatea sa si inteleaga ceva de acolo

- daca fata vrea sa citeasca seria twiligh cu vampiri sclipitori pai lasa dom'le fata sa citeasca. Daca ii dai La Medeleni la fel, probabil ca o sa-ti rida in nas...

eu zic ca elevii de azi nu sint cei mai prosti, ci cei mai destepti. au vazut ca materia lor din scoala n-are nimic de-a face cu viata reala si au zis pas. pe termen scurt o sa o ia in freza, ce-i drept. dar pe termen mai lung... poate nu.

moa! ce-am mai scris :D

Docica spunea...

@ Claudiu, ai dreptate. se vede clar ca tu nu ai tinut cont de programa si chiar ti-ai urmat propria conceptie educativa. numai de-ar fi mai multi ca tine! aaa.. dar sunt ! sunt cam 60%!

Anca G. spunea...

@Bobo, am citit și eu articolul și-am devenit „fana” profesorului tău. Înțelept om.

@Docica, eu n-am putut să mă abțin. Dacă-ți faci țara aia a ta, să-mi dai și mie adresa, te rog :))

@Claudiu, mereu am crezut că operele alea au fost alese cu un scop. Și cred încă. N-aș vrea să apuc ziua când Arghezi, Ionel Teodoreanu și ceilalți vor fi scoși din manuale. Am trecut de 20 de ani și tot nu pot să pricep unde-i mesajul ăla din Twilight care are de-a face cu viața reală. Poate am dat eu peste o carte din care lipseau pagini.
Recunosc că există opinii și opinii. Pace!

Claudiu spunea...

@Anca, alea erau doar exemple. spre deosebire de tine, eu as fi preferat mai multa literatura universala adecvata virstei elevilor, decit litaratura sau poezie romaneasca, putin sau deloc interesanta la 14-18 ani. cam asta era ideea.

de exemplu eu am crescut cu winnetwo si old surehand, jules verne si multi altii. ar fi fost frumos daca importanta literaturii universale ar fi fost recunoscuta (si ) de scoala romaneasca.

@Docica, banuiam ca o sa te simti ofensata. te asigur ca nu asta mi-a fost intentia.

multumesc pentru ca te intereseaza educatia mea, dar te asigur ca a fost destul de vasta, la vremea ei. si da, chiar daca acum sint mai batrin, si eu simt lipsa timpului intre internet, celelalte preocupari si citit.

O zi frumoasa all.

Anca G. spunea...

@Claudiu, Cu asta sunt de acord. Înainte de reforma Bac-ului, mi-am dorit să dau examen la literatură universală. Lucrurile s-au schimbat și materia cu pricina n-a mai constituit o opțiune, nici măcar pentru absolvenții de Filologie. Mi-a părut foarte rău, mai ales că și eu sunt foarte atașată de literatura de peste hotare. Se studiază ca materie în clasele 11-12 (se studia, acum nu mai știu), dar nu cred c-ar fi deloc greșit dacă s-ar studia încă din primul an de liceu. Poate dacă elevii ar lua contact cu Hamlet mai de timpuriu, ar ști să recunoască genul dramatic.

ex-silentio spunea...

Asta cu camerele de vedere care i-ar fi stresat mă distrează la culme. Dac-ar fi după mine aș pune camere de luat vederi peste tot, văd că au efect :)
Cât despre situația reală... chiar și așa, tot s-a copiat, tot s-au mai trecut cu vederea diverse "chestii". Dar un examen 100% corect e o utopie.

worsakeend spunea...

Amandoi am scris o postare cu acelas titul,ma bucur ca si tu esti deacord cu jegul asta de rezultate sunt vina celor care le-au luat.

Anca G. spunea...

@Ex-silentio, tot s-a copiat, dar presupun că metode de copiat se vor găsit mereu, indiferent de metodele de securitate.

@Worsak, și nu ne-am vorbit înainte :)) Din păcate nu toată lumea e conștientă de concluziile astea.

Iulia I. spunea...

Tocmai ce am terminat cu Bacul si marturisesc ca nu e deloc un zmeu cum cred cei mai multi. La Romana mi s-a parut ca cerinta partii a treia - ghilotina multora- a fost redactata logic, fara capcane. Nu pricep cum de cei mai multi au confundat drama - traire interioara cu textul dramatic - specie a genului dramatic. La Mate mi-a fost mie cel mai frica, dar m-am descurcat cu toate ca cei mai multi vor spune ca a fost o proba lejera, iar la Bio ... mai usor de atat ar fi insemnat sa nu se dea proba. Si unde mai pui ca generatia mea a fost ultima care a trecut prin capacitate :)

bobo spunea...

mă bucur! pur şi simplu îmi place de omul ăsta! e cel mai tare prof din facultate... prietenul tuturor, dar ştie cum să-ţi şi spună că eşti prost. Într-un fel în care să te simţi, dar să nu te superi prea tare pe el... Mă rog, zilele trecute m-a certat!!! dar, tot de partea lui sunt:))

Anca G. spunea...

@Iulia I, felicitări! Ești printre puținii care nu s-au speriat de marele bau-bau numit Bac. Mult succes pe mai departe!

Anca G. spunea...

@Bobo, asta înseamnă să apreciezi un om la justa lui valoare. Mai rar cazuri de profesori care să aibă și bagajul de cunoștințe în domeniul în care activează, și o personalitatea care să-l facă plăcut de elevi chiar atunci când le spune un lucru neplăcut.

Claudiu spunea...

Hamlet? In original? Cam greu la 14-18 ani.

Poate Visul unei nopti de vara. Much easier.

Poate Comedia erorilor. Maybe they grow a sense of humor.

Sau poate Mult zgomot pentru nimic. Foarte potrivit in cazul de fata.

Sau poate The Scotish Play. Poate invata ca nu-i frumos sa stab people in the back.

In sfirsit. Fiecare isi trateaza cititorii asa cum considera. Pace!

Anca G. spunea...

@Claudiu, fiecare operă din cele scrise de tine dovedește utilitatea orelor de Literatură universală. De ne-ar auzi și pe noi cineva..

Docica spunea...

eu nu numai ca sunt pro literatura universala, dar am si facut ceva in sensul asta. programa de clasa a IX-a e foarte lejera cu alegerea textelor. iti da dreptul sa alegi orice, atat timp cat te incadrezi in tema capitolului. asa ca elevii mei au studiat pe langa lit. romana, Alice in Tara minunilor, Regele Lear ( desi piesa e dificila, am preferat-o pt ca porneste de la povestea Sarea in bucate), După banchet, Yukio Mishima / Moll Flanders, Daniel Defoe, Calatoriile lui Gulliver, iar la finalul anului fiecare a avut de ales personal un roman din lit. universala pe care s-al prezinte. Pe langa textele de mai sus am avut si literatura romana.Deci se poate! @Claudiu, problema nu sunt operele straine, ci alegerea lor. Caci daca fiecare si-ar da cu parerea despre ce e bine sa se citeasca la scoala (in particular fiecare citeste ce vrea, dar scoala e o institutie care are nevoie de un nivel anume de valoare, nu de preferinte subiective), atunci educatia s-ar transforma intr-o varza. De aia m-am suparat. E ca si cum eu as incerca sa-i spun unui inginer cum sa rezolve o problema tehnica. Sa intelegi corect: seria twiligh este de o prostie crasa, iar Arghezi se scrie cu un singur i. Daca ai trecut prin scoala si nu stii care este valoarea lui Arghezi sau lui I Teodoreanu pt. literatura romana, atunci sigur nu ai calitatea sa poti da sfaturi despre ce e bine sa se studieze sau nu. Si inca ceva: cu un profesor slab, pana si seria twiligh ajunge sa fie urata de catre elevi.

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Trimiteți un comentariu

La ce te gândeşti?